diumenge, 9 de febrer del 2014

Aprenentatge a Internet


Internet no és sols una font quasi inesgotable d'informació que podem utilitzar per ensenyar, també hi ha una gran varietat de propostes per aprendre. Si la setmana passada vèiem quines possibilitats ens oferia la xarxa pel que fa a fonts de consulta, aquesta he descobert un altre tipus de pàgines: aquelles que inciten, com si d'un motor es tractara, a iniciar l'aprenentatge. Pàgines que desperten la curiositat de l'aprenent per voler saber més i més i promouen l'autoaprenentatge. Parle de les webquest, les caceres del tresor, els blocs i les wikis. 
Les Webquest són plataformes online orientades a la investigació en les quals es proposa als participants una tasca o problema per tal que els alumnes cerquen informació, investiguen i la transformen per extraure les seues pròpies conclusions. És a dir, són propostes didàctiques de recerca guiada. Tota la informació utilitzada prové de la xarxa i estan dissenyades perquè l'alumnat aprenga a utilitzar la informació que té al seu abast. El disseny d'una webquest pot variar però totes tenen la mateixa estructura: Introducció, Tasca, Procés, Avaluació i ConclusióPerquè vegeu un exemple, Amb la llengua a les mans, els poemes visuals i Fem un còmic! Fem una història gràfica!  són dues webquests relacionades amb l'àrea d'Educació plàstica i visual.
Una altra proposta d'aprenentatge a internet són les caceres del tresor. Aquestes són activitats en què  es proposa a l'alumne una sèrie de preguntes i un llistat de direccions webs d'on es pot traure la informació per contestar-les. Generalment hi ha també una última pregunta o "Gran pregunta", on hauran d'integrar i demostrar els coneixements adquirits durant el procés. La cacera del tresor Gaudí o La perspectiva són exemples útils per a la nostra especialitat.
Els blocs són diaris interactius personals on l'autor pot introduir articles amb data de publicació. Cada bloc té el seu propi tema i l'autor va afegint notícies, opinions, articles, enllaços a altres recursos web... A més hi ha la possibilitat d'una comunicació autor-lector gràcies als comentaris que es poden escriure a cada entrada. Un bloc pot ser un potent recurs per a l'aula, com per exemple en el bloc Educació visual i plàstica.
Per acabar, cal parlar també de les wikis. La seua característica principal és que són webs que es creen col·lectivament amb les aportacions dels d'usuaris que les poden editar en qualsevol moment. Una wiki molt interessant per a EPV és la Wikipaintings visual art encyclopedia, que la podem trobar en anglès, espanyol o portuguès entre altres llengües.
L'aprenentatge a internet és una realitat. Avui en dia, la xarxa pot ser des d'un reforç per a l'ensenyament tradicional a les aules fins a un espai propi d'aprenentatge que propicia els cursos a distància i es converteix en la pròpia aula. Una aula, clar està, virtual.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada